miercuri, 25 martie 2015

Panettone - cozonac traditional italienesc


Aluat foarte pufos si aromat. Iubitorii de cozonaci vor fi incantati de aceasta varianta mai exotica. Imbogatita cu fructe confiate, coaja de portocale si lamaie,...DELIZIOSO !!!




Ingrediente pentru maia (plamadeala) :
-100 g faina
-10 g drojdie proaspata
-80 ml lapte caldut
Ingrediente pentru aluat : pentru o forma cu diametrul de 22-23 cm. Eu n-am avut forma speciala de panettone, asa ca am folosit o oala. 
-500 g faina de tip 000
-4 galbenusuri
-un praf de sare
-150 g zahar
-1 pastaie de vanilie (sau 2 plicuri zahar vanilat)
-200 ml lapte caldut
-20 g drojdie proaspata
-150 g unt topit (cu 85 % grasime)
-coaja razuita de la o jumatate de lamaie si de la o jumatate de portocala
-100 g stafide aurii
-200 g mix de fructe confiate : papaya, ananas, ghimbir, mango etc., dupa preferinta fiecaruia (eu am folosit papaya si ananas)
Preparare :
    Maia se pregateste cu o seara inainte. Intr-un bol se pune laptele caldut, drojdia faramitata, se lasa cateva minute pana se umfla, apoi se adauga si faina, se amesteca bine cu o lingura. Se acopera vasul cu folie alimentara, apoi cu un servet curat de bucatarie si se lasa peste noapte la temperatura camerei.
    Pentru aluat, in laptele caldut dizolvam zaharul, drojdia si se lasa 2-3 minute, pana se umfla.
Intr-un vas se cerne faina, se adauga un praf de sare, semintele de la pastaia de vanilie (pastaia se taie pe lung in doua si se rade cu un cutit miezul de la ambele jumatati) sau zaharul vanilat, coaja razuita de lamaie/portocala, galbenusurile, laptele cu drojdia, maia pregatita cu o seara inainte si se framanta un aluat moale. In timp ce framantam, adaugam putin cate putin si untul topit (dar rece), stafidele si fructele confiate taiate cubulete mici. Mai putem adauga si faina, dar aluatul in aceasta faza trebuie sa ramana moale, usor lipicios. Se lasa aluatul in vasul in care s-a framantat, se acopera vasul cu folie alimentara si cu un servet curat de bucatarie. Se lasa 1 ora la dospit, intr-un loc caldut. 
Fundul formei se tapeteaza cu hartie de copt siliconata, iar peretii se ung bine cu ulei. Aluatul dospit se mai framanta o data energic, adaugand putina faina, pana devine nelipicios (dar sa ramana moale), i se da forma rotunda si se pune in forma. Apasam usor aluatul ca sa se plieze dupa forma. Acoperim vasul cu folie alimentara si cu servet de bucatarie, si se mai lasa la dospit inca 2 ore. Pentru reusita retetei, va rog sa respectati orele de dospire mentionate. 
    Dupa trecerea timpului de dospire, se unge deasupra cu ou batut si se coace in cuptorul preincalzit la 180 g, pana se rumeneste frumos deasupra. La mine a stat o ora buna la cuptor. Daca vedeti ca se rumeneste prea repede deasupra, acoperiti cu folie de aluminiu. Dupa ce s-a copt, am desprins cozonacul usor, cu un cutit de marginile vasului, l-am rasturnat din vas, am indepartat hartia de copt. Se lasa la racit si apoi se presara desupra cu zahar pudra. Se taie felii ca la un tort.
Pofta buna !!!
























3 comentarii:

  1. am sa incerc si eu reteta d-voastra ! arata foarte bine, nu stiu daca gustul seamana cu panetonele italian ,sper totusi sa reusesc.
    Ana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur foarte mult, Ana, ca vei incerca reteta si astept cu nerabdare sa-mi scrii cum ti-a iesit !!! Te pup !!!

      Ștergere
    2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere